Onderzoek aan de Harvard Business School verwijst een aantal hardnekkige mythes rond ondernemerschap naar de prullenmand.
Mythe 1: ondernemers zijn buitengewoon creatieve mensen.
Dit moet bijgesteld worden. Bij ondernemers zijn veel creatievelingen, maar niet meer dan in andere categorieën. Wat hen echter uniek maakt, is hun leergierigheid en rusteloze verkenningsdrang. Met daarbij hun openheid naar nieuwe ervaringen.
Mythe 2: ondernemers zoeken graag risico. Ze kicken er op.
Dit blijkt niet te kloppen. Ondernemers trachten bij elke gelegenheid risico’s minimaal te houden, net zoals andere verstandige zakenmensen. Wat ze wél hebben: ze voelen zich comfortabeler bij risico’s dan gewone managers. Wanneer het nodig is om een zeker risico te aanvaarden om een verlangd doel te bereiken, kunnen ondernemers beter leven omgaan met de angsten die anderen kunnen verlammen.
Wat opdook was dat onvoorspelbare en ambigue omgevingen juist een bron van motivatie uitmaken voor ondernemers. Een bijkomende reden waarom ze zo goed gedijen in onzekerheid. Het onbekende is voor ondernemers een bron van stimulansen eerder dan van angsten. Het gaat over hun bereidheid om te opereren in onvoorspelbare omgevingen. Ze komen tot een verhoogde motivatie door op de uiterste grens van het onbekende en het onbeproefde te gaan staan.
Ondernemers scheppen genoegen in de vroege fazen van een project. Wanneer het project een vast verloop krijg, neigt hun engagement af te nemen.
Ondernemers blijken ook niet de keiharde types te zijn. Ze zijn ook gemiddeld niet stressbestendiger.
Mythe 3: ondernemers vertonen meer persoonlijke ambitie en ego
Ook dit dient sterk genuanceerd te worden. Het gaat voor hen niet om positiemacht, noch om charismatische macht, noch om een machtspositie als deskundige. Het gaat over het in de hand houden van het proces. Ondernemers zijn hands-on, staan in het midden van het gewoel. Ze willen de ambachtsman zijn met hun handen in de natte klei. Ondernemers willen niet aan de top van de piramide staan, maar in het middelpunt van de kring.
Mythe 4: ondernemers zijn natuurlijke verkopers.
Deze blijkt wél te kloppen.
Ondernemers moeten namelijk in staat zijn om hun visie te verkopen nog voor ze iets anders te bieden hebben. Ze slagen daarin door hun zelfvertrouwen dat stoelt op de sterkte van hun visie. Deze is op haar beurt het resultaat van hun zoektocht en leerproces. Daardoor komt hun zelfvertrouwen over als gefundeerd. Dat laat ondernemers ook toe om niet te twijfelen aan hun bekwaamheid om knopen te ontwarren, noch om open te zijn over wat ze niet weten.