Ik wilde de wereld waarin mijn kind opgroeit, beter maken’
Sjarel, wat was jouw grondmotivering om dit project aan te pakken?
Vijf jaar terug is mijn zoon Cyriel geboren. En het vaderschap doet iets met een mens. Plots voelde ik mij veel meer verantwoordelijk voor onze planeet Ik heb toen veel gelezen en bekeken. Onder meer het transitieboek van Rob Hopkins en de Crash Course-filmpjes van Chris Martinson, over de grote uitdagingen waar de wereld voor staat, hebben inspirerend gewerkt. Ik kreeg een gevoel van urgentie en burning platform (als een olieboorplatform in brand staat, moet je niet wachten om in zee te springen).
Waarom richtte je een overdekte boerenmarkt op?
Ik hou van eten, als Bourgondiër en omwille van het sociale en verbindende karakter ervan. Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat lokale voeding een van de sleutels is voor een duurzame toekomst.
Ik heb meegewerkt aan de uitbouw van een succesvol CSA project (Bokkeslot). Maar ik wilde nog meer impact hebben, nog meer mensen bereiken. Toen ik in Italië een overdekte boerenmarkt in Piemont bezocht, waar inwoners het gros van hun voedselinkopen deden, wist ik dat ik die richting wilde uitgaan.
Wat zijn de fundamenten voor het succes dat het project reeds kent?
Ons succes is gebaseerd op open dialoog en vertrouwen. Met de boer, met de klanten en tussen het team onderling.
Wij mikken op een brede doelgroep en bieden onze klanten een concept van winkelen aan waarbij gemak centraal staat. We hebben bijvoorbeeld een elektronisch betaalsysteem, waarbij de klant alles in één keer afrekent. Tegelijk is het er verbindende en belevingsaspect: we hebben onze markthal met veel zorg ingericht, is er een bar en een kinderatelier
Anders dan andere initiatieven, bieden wij ook de verbinding aan van offline en online. We vinden het belangrijk dat klanten rechtstreeks in contact komen met onze boeren. Tegelijk willen wij ze de mogelijkheid geven om online te bestellen, waarbij wij hun aankopen voor ze klaarzetten.
We hebben nu al impact. We halen gemiddeld 400 klanten en 10.000 € per markt en hopen op een jaaromzet van een ½ miljoen €. Sommige van onze boeren overwegen nieuwe teelten of het bijbouwen van serres. Nu onze formule stilaan op punt staat, reiken we ook de hand naar andere dorpen en steden. We bieden ze een positief en duurzaam project dat mensen opnieuw samenbrengt.
Hoe zal het project verder bloeien?
Wij zijn niet de enige speler die boeren en consumenten met elkaar in verbinding brengen. Op termijn zie ik de boeren meer macht krijgen door de schaarste aan kleinschalige kwaliteitsboeren. Maar ik geloof dat we een goede formule in handen hebben. Onze klanten komen met plezier en we geven boeren een mooi inkomen, waardoor ze ook hun trots terugwinnen.
Deze formule is geboren uit idealisme, en dat zal ook altijd het fundament van Lokaal blijven. We willen dat zoveel mogelijk mensen lokaal eten, waardoor onze voetafdruk daalt en onze boeren weer loon naar werk krijgen. Als we daarvoor kleine toegiften moeten doen, nemen we dat erbij. Het is beter om 1000 klanten te hebben die voor 80% lokaal kopen, dan 100 klanten die 100% lokaal kopen. Het is een kwestie van stap voor stap, van niet alles ineens te willen bereiken. Het zal altijd een zoektocht blijven.
Wat heeft het jou al bijgebracht, persoonlijk en professioneel?
Ik kende mijzelf al vrij goed, onder meer door mijn werk bij BOSS paints, waar je uitgenodigd wordt om daarmee aan de slag te gaan. Maar dit project ligt echt in het verlengde van mijn identiteit. Als mensen kritiek, of zelfs maar feedback gaven, dan raakte mij dat heel hard: ik was Lokaal en Lokaal was ik. Ik voelde mij zodanig verbonden dat ik van de stress niet meer sliep. Stel dat Lokaal mislukt, dan zou ik mijzelf mislukt voelen. Ik merkte dat ik niet meer in mijn sterkte zat. Je voelt het door te merken hoe dingen jou raken, de stress. Ik was ondergedompeld in het operationele, en werd van to do naar to do geslingerd. Ik had geen overzicht meer. Ik heb moeten leren afstand nemen om het duurzaam te houden. Mijn talenten liggen in het conceptuele, de visie, het mobiliseren van een groep, het verbinden van mensen. Ik heb nu geleerd daarmee aan de slag te gaan. Het is een mooie les geweest, met vallen en opstaan. Ik merk wel dat het gaat lukken.
Wat is jouw ultieme droom?
Ik verleg hem voortdurend.
Een voortschrijdende ambitie?
Mijn basisovertuiging is dat lokale voeding de sleutel is voor een duurzame toekomst. Hoe meer we daarin kunnen verwezenlijken, hoe beter. We zullen wel zien hoe ver het schip reikt. De ambitie is eindeloos. Lokale voeding maakt nu nog maar een fractie uit, er is genoeg speelruimte..
Over duurzame gedragsverandering
Die bereiken we niet door met het vingertje te wijzen. We hebben altijd een positief verhaal gebracht, Lokaal is nergens tegen. Meer dan duurzaamheid, schuiven we ook zaken als beleving, super verse en gezonde producten en gezelligheid in onze communicatie naar voren. Eens mensen ervan geproefd hebben, geraken ze er geleidelijk in. Door de gesprekken met de boeren en met iedereen wordt er een onbewust proces in gang gezet. Wat zien we nu? Dat mensen beginnen een routine in de marktbezoeken in te bouwen. Niet omdat het leuk is, maar omdat ze bewust kiezen, omdat het veel voordelen heeft voor de boeren en de planeet. Je moet mensen zelf de keuze laten maken. Anders werkt het niet.
Kan dit alternatief ondernemerschap uw eigen dromen wakker maken?