Bij de schilder-vakman intussen was er de opkomst van de verfspuitmachines. Voor de toenmalige nieuwbouw in de zgn goedkope woningen, waren de klassieke borstel en rol te traag geworden tov de stijgende loonkosten. Wij werden echter van alle zijden gewaarschuwd dat machines verkopen alleen problemen en kosten meebracht, tegenover schamele omzetten. En dus te schuwen waren als de pest.
Hoe onze beslissing om met verfspuitmachines te starten de geboorte inluidde van een hele gloednieuwe klantgerichte technische afdeling
Desondanks stelden wij in ’73 iemand vrij uit het labo die liever een meer actie-gerichte job had, om de schilders bij te staan met verfspuitmachines ( en later ook andere toestellen). Want het werd ons niettemin duidelijk dat hier een echte behoefte was gerezen. De man had in de kortste keren zijn handen vol met demonstreren, verkopen, verhuren en herstellen, in samenwerking met de verkoper die de grotere schilders bezocht.
Deze eerste zet bleek het begin te zijn van de uitbouw van een hele afdeling van technische ondersteunende diensten waar vraag naar bleek. Het werd een sneeuwbaleffect: om te beginnen gaf de verkoop van spuitmachines aanleiding tot het ontwikkelen van aangepaste spuitverven , en de combinatie van de twee bleek een succes. De mond-aan-mond reclame onder schilders begon te werken.
Daarnaast werd onze technische man frequent gevraagd om technisch verfadvies te geven op werven, op grond van zijn labo-ervaring met verf. Dit bleek eveneens een systematische nood te zijn bij onze schilders die steeds meer geconfronteerd werden met nieuwe bouwmaterialen en bouwwijzen, en dus nieuwe problemen. Het gevolg: na enkele jaren hadden wij al enkele full-time technische adviseurs in dienst.
En dat ging zo verder: met de ene kleuradviseur die er nu 5 geworden zijn, de telefonische adviesdienst die permanent met minstens 2 man bezet is, de opleidingsdienst die o.a .samenwerkt met de VDAB om het tekort aan goede vakmensen te bestrijden, de stalendienst die grote en kleine stalen en kleurcollecties aanmaakt, de dienst technische documentatie die o.a. met de marketing samenwerkt voor geloofwaardige communicatie, de afhaaldienst waar dagelijks een 100-tal schilders hun meest dringende bevoorrading komen afhalen en intussen hun koffie drinken met enkele collega’s en onderwijl nog wat technische uitleg krijgen, de showroom waar de laatste verftechnieken en trendkleuren kamergroot te aanschouwen vallen, de dienst praktijkproeven waar nieuwe producten op ware schaal uitgeprobeerd worden: allemaal zaken die ontstonden door naar de klant te luisteren, hem te observeren om er dan op in te spelen door te investeren in bekwame mensen.
Wat is de rode draad naar alle klantengroepen toe?
- steeds de belangen en behoeften van alle klanten nastreven , zoeken waar ze meest van wakker liggen , van dienst zijn , zelfs indien dit op korte termijn in het nadeel is van Boss
- eerlijkheid , openheid
- zo hoog mogelijke kwaliteit van producten en diensten nastreven die voldoen aan de belangen en verwachtingen van de klant
- een duurzame persoonlijke relatie opbouwen met de klant
- selectief alleen die klanten zoeken die zelf de lat hoog leggen; geen prijs- of gelegenheidskopers of slechte betalers