Van vernieuwing naar vernieuwing, door alle crisissen heen: steeds duurzaam
VYNCKE is een 4e generatie wereldwijd familiebedrijf met zijn roots in Vlaanderen en vandaag lokaal georganiseerd met meer dan 300 enthousiaste Vynckeneers in Brazilië, de VS, Canada, België, Duitsland, Tsjechië, India, Maleisië, Thailand en China … onder het motto :
“Afval wordt groene energie” , vlaamse spitstechnologie voor de wereldmarkt !
VYNCKE ontwerpt en bouwt groene en schone energiecentrales die biomassa en Solid Recovered Fuel (SRF) verbranden om thermische en elektrische energie te produceren.
Dirk, waarom heb je destijds na je studies economie, gekozen voor het familiebedrijf, en niet voor jouw fascinatie voor Congo?
Ik wilde niet dat het hier stopte, de transitie naar de derde generatie was moeilijk, en mijn vader was het wat beu… en bovenal ik voelde mij thuis in dat familiebedrijf, ik wilde geen andere optie. “Congo” is dan later… “de hele wijde wereld” geworden.
Wat zijn de ingrediënten van het succes van Vyncke?
“Vuur beheersen als kerncompetentie “: wij zijn “vuurmakers”!
1) Business is voor ons = dromen waarmaken = “sheng yi” in het chinees.
En waar haal je die droom?
Laat de zon schijnen in je hart en open het voor anderen :
“wat kan ik doen voor jou , hoe kan ik jouw wereld beter maken ? “
En hoe kan je deze droom waar maken?
“kijken naar je droom vanuit de toekomst”
en dan een stappenplan maken om daar te geraken…
2) Nieuwsgierig zijn, grenzen verleggen, niet op uw gat kunnen zitten…
Durf om met angsten om te gaan
Kansen grijpen: ik wil dat en ik kan dat… berekende risico’s nemen.
Soms buiten de lijntjes kleuren…
3/Maar streng zijn op financiën, risico’s beperken.
4/Duurzaam ondernemen = ondernemen dat het blijft duren
Wat zijn de familiale fundamenten waar het succes van Vyncke op steunt? Waar staan jullie voor?
Het begon al met wat ons grootmoeder Flavie ons altijd voorhield ( eventjes dus in het westvlaams):
“goed commerce doen, jongne … dat is uw kalanten en uw volk geerne zien”
en… euh: “geld is heel belangrijk in de zaken, maar het is een gevolg … geen doel!”.
Dat wil dus zeggen, “luisteren naar uw klanten en doen wat ze echt nodig hebben” en “uw medewerkers als familie beschouwen: daarom noemen we hen ook vynckeneers”…
Als je dat beter doet dan de anderen zullen de klanten blijven komen en zal je goed je boterham verdienen!
Onze waarden zie je in ons wapenschild:
- “Vuur moet branden” = vurigheid : energiek, je moet er alles uithalen!
- “Roots & Wings” = weten van waar je komt = diepe wortels en weten waar je naartoe wilt = sterke vleugels!
- Weredi: Weer je (doe je best; het zit in jezelf!)
- Identiteit = ik ben vlaamse wereldburger, en daar ben ik fier op!
- Vyncke-nest = het warme gezinsnest, hoeksteen van onze samenleving
- Het ankerkruis staat voor “religie =verbondenheid” maar “beyond religions”, de godsdiensten die scheiden… een positief teken van ‘samenhoren’…
a.Verbondenheid =4 dimensioneel: 1. met de zichtbare omgeving en natuur, 2.met de micro- en 3.macrokosmos, maar ook 4.met het verleden en met de droom van de toekomst
b.“Doe voor de ander, wat je verwacht dat de ander voor jou gaat doen”
c.Het geloof in een bron van de universele energie, die ons overstijgt…
Welke waarden voor het familie-bedrijf hebben jullie daaruit afgeleid?
JEUNEN = echt gelukkig zijn = zingeving van ons ondernemen, vertaald in een globale context:
- Ambition = meerwaarde creëren voor een koolstof-arme energie voor de industrie over gans de wereld
- Authenticity = u zelf kunnen zijn + uw eigen droom binnen het bedrijf kunnen waarmaken; maskers afzetten
- Alignment: Samenwerken–door het gedeelde enthousiasme dat het gemeenschappelijk positief doel opwekt
Hebben jullie rituelen in het bedrijf?
Heel veel communiceren; veel informatie geven; dicht bij de mensen zijn, waarden doorspelen; de taal van verbondenheid is universeel.
Wat waren de crisissen en de momenten van de waarheid?

Niet op één hand te tellen.
De 106-jarige geschiedenis van de firma is één aaneenschakeling van goede en slechte tijden, van crisissen waarin telkens opportuniteit verborgen was.
Ik geef hier alleen wat ik zelf meemaakte
Mijn vader verongelukte kort na mijn intrede. Op dat dramatisch moment was de sterkte van het team een wezenlijke steun waardoor de band tussen familie en werknemers nog veel sterker werd. Het team was een verlengstuk van de familie.
In 1973 legde de energiecrisis onze toenmalige verkoop van stoomketels plat. We zagen een nieuwe opportuniteit in de verbranding van afvalstoffen in de vlaamse meubel-industrie . Verbranding was toen al onze specialiteit, maar wij kenden niets van automatisatie. Maar in de persoon van Michel Espeel vonden wij de ideale partner voor co-engineering met wie het vertrouwen van de eerste keer goed zat. En dan de wijde wereld in…

Frankrijk werd ons eerste exportland, onder het motto: eerst verkopen, en dan zien we wel hoe we het oplossen. Financieel niet altijd aan te raden dus. Het lot van ons bedrijf heeft bij momenten aan een zijden draadje gehangen. Ik herinner mij een onderhandeling rechtstreeks met een duitse CEO waar het er op of er onder was.
Dan kwam er in 2001 de aziatische crisis waarbij onze omzet ineenstuikte tot op een fractie..
De volgende crisissen lezen jullie wel in het interview met Peter.
En vooral, hoe kwamen jullie ze dan te boven?
Koppig blijven geloven in een oplossing, niet opgeven. Ons weren met alles wat er in ons zit. Duidelijk communiceren over de situatie. Richting geven. Samen een plan maken en realiseren. Wij maakten in crisissen van iedereen “verkopers” en stuurden hen richting klanten, we vroegen hen 10% meer te werken … niet minder!
Dat alles heeft sterke nieuwe krachten losgemaakt. Wij leerden uit het chinese woord voor crisis: een samenvoeging van “gevaar en opprtuniteit”.
In crisis staat een mens ten volle in zijn kracht.
Dirk, in 2002 zette je de stap opzij. Wat was er dat die stap voor jou vergemakkelijkte?
Loslaten en opzij schuiven, het gunnen van de vreugde aan mijn zonen om, al heel jong het bedrijf te leiden volgens hun eigen inzichten, en als goede rentmeesters het familiebedrijf door te spelen aan de volgende generaties.
Om het “scheiden van het bedrijf” te vergemakkelijken, verhuisde ik naar Brugge, vanwaar ik met veel interesse en passie, een vurige supporter blijf, vanop de zijlijn.
Wanneer is voor jou de overdracht geslaagd?
Als ik zie dat de fundamentele ondernemings-waarden echt verder beleefd worden in het bedrijf.
Wat waren de principes bij de overdracht naar de vierde generatie?
- Continuïteit van het bedrijf = topprioriteit
- Iedereen gelijk (meisjes – jongens)
- Niks voor niks: voor wat, hoort wat!
- Waardig ouder worden: betrokkenheid mogen en willen houden
Wat zijn jouw opdrachten voor de komende jaren als “pater familias”?
- Ambassadeur van de familie. Ik ga graag mee met vynckeneers als adviseur naar het cliënteel, dat belang stelt in het engagement van de ondernemers-familie, die ik dan kan vertegenwoordigen.
- Meedenken over de implementatie van de ondernemings-waarden in het bedrijf wereldwijd: in netwerkverband met het internationale Family Business Network-Polaris en Sustatool .
- Next Generation = voorbereiding van de integratie van de vijfde generatie in bedrijf
Wat heeft jouw loopbaan je bijgebracht? Welke levensfilosofieën? Hoe kijk je naar het leven?
- “always look at the bright side of life” : positieve mentale ingesteldheid is belangrijk!
- “God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things, I can … and the wisdom to know the difference“
- “the secret of good relationship is to have no secrets” … and (als er conflicten zijn) “I will be the first one to put the first step” Indische wijsheid
- “Indien de kinderen niet naar jou luisteren, daar moet je niet veel mee inzitten … maar weet dat ze wel altijd naar je kijken! – “walk your talk “ Rolmodel is wat je bent, niet wat je zegt.
- We leven en werken “om ons te jeunen” (gelukkig zijn), maar écht jeunen gaat niet zonder “tjolen” (grote moeite doen)
“U jeunen goat niet zonder tjolen”, dat is eentje om te onthouden!