Stijn van Omegabaars botste op de vraag waar iedere ondernemer die inzet op duurzaamheid, op botst: hoe krijg ik mijn duurzaam product verkocht? Want duurzaamheid op zichzelf doet mensen nog altijd niet tot effectief kopen overgaan. Hoewel iedereen duurzame producten tof vindt. Stijn moet het dus zoeken in het laten proeven van mensen van de lekkere smaak van zijn omega baars.

Neem nu de boerenmarkt Lokaal in Deerlijk. Die brengt boeren bij mensen vanuit de optiek: lokaal verkopen direct van de boer spaart ons milieu. In tegenstelling tot de grootdistributie waar alles via lange omwegen op uw bord terecht komt. Maar van bij aanvang was er het besef dat alleen het begrip Lokaal de mensen niet zou lokken. Wel de gezellige drukte van een wekelijkse lokale boerenmarkt waar mensen de lekkere smaak van verse boerderijproducten rechtstreeks van de ter plekke aanwezige boer kunnen proeven en kopen. Geen massagedoe, wel een leuke ontmoetingsplek met een bar waar streekdranken geschonken worden. En het werkt.

Ook bij Boss Paints weten we al lang dat duurzaamheid bij verf niet aanspreekt. Wij kozen altijd voor hoge kwaliteit die direct zichtbaar is in het dekkend vermogen,  in leuke decoratieve inspiratie en vakkundige adviezen en later in de slijtvastheid en weerbestendigheid. Kwaliteitsverf is duurzaam want ze gaat veel langer mee. En je spaart er verflagen mee uit: ook goed voor het milieu.

Gaat het hier om manipulatie?

Ergens wel vind ik. Maar is het daarom niet OK?

Laat ons het begrip manipulatie onder de loep nemen. Er is manipulatie en manipulatie.

Je kan manipuleren voor het directe eigen gewin. Of je kan manipuleren voor het goede doel van een duurzame planeet. En je kan heimelijk manipuleren, of openlijk.

Is er geen wezenlijk verschil tussen het heimelijk manipuleren voor het eigen gewin, en het openlijk manipuleren voor het goede doel?

De grootdistributie en haar leveranciers kennen al lang de trucs om mensen te verleiden met verlokkingen waar ze ongezien in trappen. Nudging heet dat tegenwoordig. ( De Morgen wijdde er onlangs ( 5-11-2016)  een uitvoerige reportage aan)

Nudgen is ons verleiden tot ‘betere’ keuzes zonder dat we het beseffen.

De overheid heeft dat nu ook ontdekt en werkt met trucs om de belastingen vlugger te innen. En zelfs wie weet hoe het werkt, trapt er nog altijd in. Het komt mij dan ook voor dat voor het goede doel ( de mens, de planeet) alle middelen goed zijn, mits ze passen in het goede doel ( dus met respect voor mensen) en ze het licht mogen zien.

Heiligt het doel de middelen?

Ja als de middelen ook heilig zijn.

Mensen laten proeven om duurzame vis te verkopen. De gezellige lokale markt met lekkere verse producten om de lokale korte voedingsketen te laten werken.

En waarom niet de gekende trucs van de gangbare marketeers gebruiken voor het goede doel?

Door het omgekeerde te doen van wat zij doen. Bvb de gezonde producten op de meest zichtbare plaatsen leggen, op ooghoogte in de schappen. Bij voedingsproducten kleinere verpakkingen aanbieden als hulp tegen zwaarlijvigheid. Bedrijfs- en schoolkantines voorzien van gezonde frisdranken, en fruit in plaats van snoep en vettigheid.
Bij generische geneesmiddelen niet Prozac maar de werkbare stof op de verpakking zetten. Slechts één alternatief bieden om de keuze niet onnodig lastig te maken.

Stadsplanners kunnen er voor zorgen dat de loopafstand tot het trein- of metrostation altijd kleiner is dan die tot een parkeerplaats. Het fietsen kan aantrekkelijker gemaakt worden met praktische verkeers- en parking ingrepen.

Slim nudgen vergt onderzoek naar wat praktisch werkt

In een engels project voor de promotie van dakisolatie waren ze er achter gekomen dat wat mensen tegenhield, niet een gebrek aan motivatie was, maar gewoon alle rommel op zolder. Een check voor een gratis opruimbeurt leidde dan tot een vervijfvoudiging. Uittesten wat het beste werkt in plaats van voort te gaan op het buikgevoel loont dus.

Heeft u ervaring van andere methoden of trucs om mensen te verleiden tot  ecologisch en gezond gedrag? Laat het weten in de reacties! 

Als mensen niet uit zichzelf ecologisch consumeren, is het dan OK om ze te manipuleren?

 
Vond je dit artikel interessant? Je doet mij een plezier door het te delen:

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *